30-06-23

Mogelijke Fraude met Kilometerstanden bij Invoering van Rekeningrijden

Ontdek de mogelijke gevolgen van de invoering van rekeningrijden, een op gebruik gebaseerd wegenprijs systeem, aangezien dit mogelijk kan leiden tot frauduleuze praktijken met kilometerstanden. Recent onderzoek uitgevoerd door KPMG en adviesbureau ARUP benadrukt de zorgen rondom de introductie van "Betalen naar Gebruik". Terwijl de Nederlandse regering streeft naar een overgang van het huidige voertuigbezit-gebaseerde belastingstelsel naar een betaling-per-gebruik model, suggereren de bevindingen dat een aanzienlijk aantal automobilisten verleid kan worden om hun kilometerstanden te manipuleren teneinde hun belastingverplichtingen te verminderen. Doe met ons mee terwijl we dieper ingaan op de onderzoeksresultaten en de inspanningen van de regering om een betrouwbare kilometerregistratie te waarborgen met minimale risico's op fraude.
rekeningrijden

Rekeningrijden

In 2030 wil de Nederlandse regering overstappen van het huidige wegenbelastingsysteem, dat gebaseerd is op voertuigbezit, naar een systeem waarbij betaald wordt op basis van het daadwerkelijke gebruik(rekeningrijden). Het is de verwachting dat automobilisten in de toekomst tussen de zes en acht cent per gereden kilometer moeten betalen, een bedrag dat tegen 2040 kan oplopen tot tien tot twaalf cent.

Om een betrouwbare registratie van het aantal gereden kilometers te realiseren, heeft de regering aanvullend onderzoek laten uitvoeren naar nalevingsgedrag en methoden om de kilometerregistratie te waarborgen. Het streven is om de kilometerregistratie te baseren op de kilometerstand van het voertuig, zonder dat er extra apparatuur ingebouwd hoeft te worden. Het kabinet heeft de Tweede Kamer hierover geïnformeerd en benadrukt dat dit eenvoud en voordelen op het gebied van privacy en kosten met zich meebrengt.

Risico op Fraude

Op basis hiervan hebben de ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat aanvullend onderzoek laten doen naar het risico op fraude bij rekeningrijden. Volgens ARUP en KPMG is dit risico aanzienlijk. Uit het onderzoek blijkt dat naar verwachting ongeveer 12,5% van de automobilisten hun kilometerstanden zal manipuleren, wat neerkomt op ongeveer een miljoen autobezitters, zo meldt RTL Nieuws.

De onderzoekers zijn van mening dat naarmate het tarief hoger wordt, de verleiding om te frauderen groter wordt. RTL meldt dat er naast “principiële overtreders” ook “calculerende overtreders” zijn. Deze laatste groep overweegt de pakkans en mogelijke boetes in verhouding tot de winst die behaald kan worden door minder kilometers op te geven. Naar verwachting neemt de regering na de zomer een besluit over de wijze van kilometerregistratie bij de invoering van Betalen naar Gebruik. Het originele artikel kunt u hier vinden.

Accredis Ritregistratie

Een gps rittenregistratie of ritregistratie bijhouden moet gebeuren, het is iets wat noodzakelijk is. U zit immers niet te wachten op een boete van de belastingdienst. Maar waarom zou u het zich niet heel gemakkelijk maken? Een rittenregistratie van de auto bijhouden kan op heel veel verschillende manieren, denk aan een fysiek boekje, een app is mogelijk, maar wordt niet altijd goedgekeurd. Kies daarom voor een slimmere oplossing voor elke rit. Kies voor het rittenregistratiesysteem Accredis NeXT. Ons systeem is altijd toe te passen en kent vele voordelen waar we u graag meer over vertellen.

Voordelen van het Accredis ritregistratie systeem

  • 100% fiscaal sluitend, in tegenstelling tot gratis ritregistratie apps
  • Innovatieve oplossing die u tijd en kosten bespaart
  • Maandelijks opzegbaar
  • 3 jaar garantie op uw ritregistratie
  • De nauwkeurigste tracker in de markt
  • Alle data veilig op eigen hardware in NL

Lees onze nieuwste blogpost over rittenregistratie formulieren en ontdek hoe Accredis u tijd en moeite bespaart.

Vraag een offerte aan