Bijtelling

De bijtelling is in Nederland een verplichte belasting die u betaald wanneer u een auto van de zaak of bedrijfsauto rijdt. De belastingdienst ziet het privégebruik van een auto als een voordeel voor u en via de bijtelling wordt u op dit voordeel belast. Rijdt u dus met een zakelijke auto dan valt u in de 'regeling privégebruik auto van de werkgever'.

Wat is bijtelling?

De bijtelling kan dus gezien worden als een extra vorm van inkomstenbelasting die u betaald over het voordeel van privégebruik van een auto van de zaak. Wanneer u dus een auto van de werkgever “krijgt” dient u daarover belasting te betalen. Deze belasting wordt maandelijks tegelijkertijd met de inkomstenbelasting vereffend. De bijtellingsregeling geldt zowel voor werknemers als ondernemers die een auto van de zaak bezitten. Maakt u privé geen gebruik van de auto, dan betaald u ook geen bijtelling. In Nederland betekent dit dat wanneer u minder dan 500 kilometer per jaar privéritten met de auto maakt u geen bijtelling hoeft te betalen.

Huidige regels omtrent de bijtelling

Er is de afgelopen jaren veel veranderd op het gebied van zakelijk vervoer. Als ondernemer of zakelijke rijder is het dan ook van belang om op de hoogte te zijn van de actuele stand van zaken betreffende de fiscale regels van zakelijk rijden. Hoeveel u moet betalen aan bijtelling is afhankelijk van of uw een milieuvriendelijke auto rijd, de cataloguswaarde van de auto en wanneer het kenteken voor het eerst is afgegeven.

Huidige regels omtrent bijtelling. 2021

De bijtellingsregels voor 2021 zijn eigenlijk heel eenvoudig: 22 procent voor alle auto’s op benzine en diesel, 12 procent voor elektrische auto’s (tot 40.000 euro, daarna 22 procent). Een youngtimer zakelijk rijden kan ook aantrekkelijk zijn.

Bijtelling elektrische auto’s 2021

In 2021 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s van 8 procent naar 12 procent. Dit geldt tot een aanschafwaarde van 40.000 euro. Boven dat bedrag is het bijtellingspercentage 22 procent; in 2020 lag de grens nog op 45.000 euro. Koop je als particulier een elektrische auto, dan kun je sinds dit jaar een subsidie van 4000 euro aanvragen (2000 euro voor een occasion). Ook betaal je geen BPM en wegenbelasting.

Bijtelling plug-in hybride 2021

Voor alle auto’s op benzine en diesel geldt in 2021 een bijtellingspercentage van 22 procent. Ook voor plug-in hybrides geldt 22 procent bijtelling. Particulieren hebben iets meer geluk: in 2021 krijgen ze (net als in 2020) 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting als ze een plug-in hybride aanschaffen.

Bijtelling youngtimer 2021

Wil je geen Tesla, maar ook niet te veel bijtellen? Een youngtimer (een auto van 15 en ouder) zakelijk rijden kan ook interessant zijn. Dankzij de youngtimerregeling kun je veel leuke auto’s voor weinig geld rijden. Onder meer de Audi Q7, Citroën C6, Jaguar XK (X150) en Volvo C30 worden in 2021 vijftien.

 

Een rekenvoorbeeld:

  • Cataloguswaarde auto: € 40.000,-
  • Percentage bijtelling: 22%
  • Maandelijkse bijtelling bij uw loon: (40.000*22%)/12 = € 733,-
  • Over € 733 betaalt u maandelijks inkomstenbelasting.

Geen bijtelling betalen?

Indien u uitsluitend zakelijk gebruik maakt van de auto hoeft u geen bijtelling te betalen. In dat geval dient u gezamenlijk met de werkgever een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ in te dienen. Dit betekent dat de u dan ook niet meer dan 500 kilometer op jaar basis privé mag rijden. In dat geval dient u dus een sluitende ritten- en kilometerregistratie te overleggen wanneer de belastingdienst daar om vraagt. Dit kan door middel van een zelf bijgehouden administratie of door gebruik te maken van een goedgekeurd rittenregistratiesysteem.

Wijzigingen van bijtellingregels

Hieronder vergelijken we nog even de regels van 2020 met de nieuwe regels van 2021 voor de duidelijkheid.

Voor niet-elektrische auto’s: blijft 22% bijtelling gelden.

Voor elektrische auto’s: 12% bijtelling over 0-emissieauto’s tot een maximale cataloguswaarde van € 40.000 en 22% voor het bedrag van de cataloguswaarde dat daarboven valt. Een verhoging van 4% dus en een lagere drempelwaarde voor 22% bijtelling.

Voor ‘innovatieve’ auto’s: geldt ook 12% bijtelling, maar dan zonder de limiet van € 40.000. Een innovatieve auto is in dit geval een auto die rijdt op waterstof, of een auto met zonnepanelen op het dak. Ook hier een verhoging van 4%, maar dan zonder de drempelwaarde.

Samengevat de regels in een tabel:

Type auto Bijtelling 2020 Bijtelling 2021
Benzine/diesel/hybride 22% 22%
Elektrisch 8% tot €45.000, 22% daarboven 12% tot €4.000, 22% daarboven
Innovatieve auto (waterstof of zonnepanelen) 8% 12%

Andere regels blijven ongewijzigd. Zo blijft het tarief nog altijd 60 maanden na de eerste toelating van kracht, 5 jaar dus. Hetzelfde geldt voor youngtimers, daarvan blijft de bijtelling 35% van de dagwaarde. In 2021 betekent dit dat de modellen uit 2006 beschikbaar komen als youngtimer. Autoblog.nl zette onlangs al de mogelijkheden op een rijtje.

Wat ook niet verandert is de 500-kilometergrens: iedereen die in een zakelijke auto maximaal 500 kilometer privé rijdt, betaalt helemaal geen bijtelling. Op die manier wordt een ‘dikke wagen’ natuurlijk een stuk aantrekkelijker.

Rekenvoorbeeld wel of niet privé rijden diesel/benzine

–          Catalogusprijs: € 50.000

–          Bijtelling: 22%

–          Belastingtarief: 37,10%

–          Netto bijtelling: € 4.081/jaar

Een behoorlijke besparing! Je moet het alleen nog even zelf aantonen met een sluitende ritregistratie. Deze handmatig opstellen kan, maar dat is foutgevoelig waardoor je een boete of naheffing riskeert. Je kan beter kiezen voor een ritregistratiesysteem met een keurmerk, zoals Accredis.

Uiteraard kan De Belastingdienst altijd vragen stellen over het zakelijke karakter van een rit, maar de inspecteur gaat er bij een ritregistratiesysteem met keurmerk wél altijd vanuit dat de registratie zelf sluitend is. Dit betekent dat er geen rit ontbreekt en dat van alle ritten de benodigde gegevens vast zijn gelegd.

Een rittenregistratie is overigens ook voor een bestelwagen onmisbaar. Hoewel De Belastingdienst voor bestelauto’s soepelere regels hanteert dan voor ‘normale’ voertuigen, horen we bij Accredis dagelijks van ondernemers die hiermee de mist in zijn gegaan. Ook hier is het gevolg vaak een hoge boete en naheffing.

De bijtellingsregels veranderen. De zekerheid van Accredis, die verandert gelukkig niet.

Vraag een offerte aan