Vanaf 1 januari 2025 wordt het bedrag van de eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto verhoogd van € 300 naar € 438 per jaar. Deze verhoging is een belangrijke verandering voor werkgevers die gebruikmaken van bestelauto’s die door meerdere werknemers worden ingezet. Daarnaast wordt de eindheffing vanaf 2026 jaarlijks geïndexeerd, zodat het bedrag blijft aansluiten bij de actuele inflatie.
Wat is de eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto?
Wanneer bestelauto’s doorlopend en afwisselend door twee of meer werknemers worden gebruikt, is het vaak moeilijk vast te stellen of de bestelauto voor privédoeleinden is gebruikt en, zo ja, door wie. Om deze reden wordt er een vast bedrag van € 300 per jaar als eindheffing opgelegd aan de werkgever. Deze heffing is sinds de invoering in 2006 niet geïndexeerd, maar vanaf 2025 wordt dat bedrag verhoogd naar € 438 per jaar. Dit komt voort uit het Belastingplan 2025, dat is gericht op het corrigeren van de achtergebleven indexering.
Bijtellingsregeling en uitzonderingen voor bestelauto’s
In de bijtellingsregeling die sinds 2006 geldt, wordt het privévoordeel van voertuigen belast met loonbelasting. Dit geldt ook voor bestelauto’s, waarvoor echter enkele uitzonderingen zijn. Een van deze uitzonderingen is van toepassing op bestelauto’s die doorlopend en afwisselend worden gebruikt door meerdere werknemers. Omdat het privégebruik in zulke situaties moeilijk te bepalen is, wordt er een vast bedrag aan eindheffing gehanteerd.
De eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto is bedoeld om het privégebruik te compenseren, ook al wordt de auto voornamelijk voor zakelijke doeleinden ingezet. Dit vaste bedrag van € 300 is sinds de invoering niet aangepast, maar dat verandert nu met de aangekondigde verhoging.
Verhoging en jaarlijkse indexatie per 2026
Vanaf 1 januari 2025 gaat de eindheffing voor doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto’s omhoog naar € 438 per jaar. Dit is een aanzienlijke stijging, die aansluit bij de inflatiecorrectie. Vervolgens zal vanaf 1 januari 2026 een jaarlijkse indexering plaatsvinden, waardoor het bedrag automatisch wordt aangepast aan de economische omstandigheden.
Wat betekent dit voor werkgevers?
Werkgevers die bestelauto’s beschikbaar stellen aan meerdere werknemers, moeten rekening houden met de verhoogde eindheffing. Dit kan impact hebben op de operationele kosten, vooral bij bedrijven die veel gebruikmaken van deze voertuigen. De indexatie zorgt er bovendien voor dat de eindheffing in de toekomst verder kan stijgen. Het is daarom aan te raden voor werkgevers om tijdig te anticiperen op deze veranderingen en de financiële impact in kaart te brengen. Met de aanpassing van de eindheffing doorlopend afwisselend gebruikte bestelauto per 2025, wordt de achterstand in indexering rechtgetrokken. Werkgevers zullen hierdoor jaarlijks te maken krijgen met een geïndexeerde heffing, wat bijdraagt aan een eerlijkere belasting op het gebruik van bestelauto’s.
bron
Accredis rittenregistratie
Sinds 2001 marktleider in ritregistratie-oplossingen. Oprichter Branchevereniging en Keurmerk Ritregistratiesystemen. Innovatieve en gebruiksvriendelijke software – eenvoudige rapportages. Drie jaar garantie. De betaalbare partner in ritregistratie/kilometerregistratie. Ons hele SaaS platform draait op eigen hardware in datacenters op Nederlands grondgebied. Toegevoegd: ====
- Voorzien van keurmerk
- Fiscaal archief 7 jaar
- 3 jaar garantie
- Europese dekking
- Werk en rijtijden
- Altijd en overal toegankelijk
- Bespaar brandstof
- Export naar Excel
====