Het kabinet heeft aangekondigd dat de belastingvoordelen voor volledig elektrische auto’s sneller zullen verdwijnen dan aanvankelijk gepland. Dit betreft met name de korting op de motorrijtuigenbelasting (MRB). Het besluit om de afbouw te versnellen is naar verluidt ingegeven door een rekenfout van het vorige kabinet, dat de kosten van de regeling heeft onderschat.
Voordelen voor elektrische auto’s onder druk
Om de verkoop van elektrische auto’s te stimuleren, biedt de overheid diverse belastingvoordelen. Zo genieten zakelijke rijders momenteel nog een aantrekkelijk bijtellingstarief, en betalen particulieren geen MRB voor hun elektrische voertuigen. Dit voordeel zou in eerste instantie tot 2026 gelden, maar er zijn inmiddels aanpassingen doorgevoerd.
Versnelde afbouw van de MRB-korting
De oorspronkelijke plannen van het vorige kabinet waren om de MRB-vrijstelling geleidelijk af te bouwen, zodat elektrische auto’s aantrekkelijk zouden blijven. Aangezien elektrische voertuigen vaak zwaarder zijn dan benzineauto’s, zou een plotselinge beëindiging van de vrijstelling kunnen leiden tot hoge lasten voor eigenaren. Het idee was om de korting pas in 2031 volledig af te bouwen, met een stapsgewijze vermindering van het tarief vanaf 2026. Echter, tijdens Prinsjesdag werd aangekondigd dat de afbouw sneller zal verlopen. De nieuwe plannen voorzien in een volledige afschaffing van de korting per 2030, en ook in de tussenliggende jaren wordt de korting sneller verlaagd dan eerder voorzien.
Onderstaand overzicht toont de verschillen in de geplande afbouw van de MRB-korting:
Grote financiële tegenvaller voor de overheid
Uit de Miljoenennota 2025 blijkt dat de belastingderving door de MRB-vrijstelling voor elektrische auto’s veel hoger is dan oorspronkelijk berekend. Dit wordt toegeschreven aan een fout van het vorige kabinet, dat uitging van verouderde gegevens over de verkoop van elektrische voertuigen. Hierdoor blijkt de regeling veel duurder dan verwacht. Zo wordt de derving in 2025 geraamd op € 42 miljoen, oplopend tot € 248 miljoen in 2029. De overheid wil dit gat in de begroting dichten door de snellere afbouw van de MRB-korting.
SEPP-subsidie verdwijnt per 2025
Het vorige kabinet financierde de geleidelijke afbouw van de MRB-korting door middelen weg te halen uit de SEPP-subsidie, bedoeld voor de aanschaf van nieuwe elektrische auto’s. Deze subsidie verdwijnt volledig per 2025. De huidige plannen voor de afbouw van de MRB-korting brengen hier geen verandering in; in het regeerakkoord is namelijk vastgelegd dat alle aankoopsubsidies voor elektrische personenauto’s vanaf 2025 worden stopgezet.
Belastingvoordeel elektrische auto onder vuur
Het nieuwe kabinet heeft met deze aanpassingen de afbouw van belastingvoordelen voor elektrische auto’s flink versneld, om zo de oplopende kosten te compenseren. Het belastingvoordeel voor elektrische auto’s komt hiermee steeds verder onder druk te staan.
Accredis Ritregistratie
Een gps rittenregistratie of ritregistratie bijhouden moet gebeuren, het is iets wat noodzakelijk is. U zit immers niet te wachten op een boete van de belastingdienst. Maar waarom zou u het zich niet heel gemakkelijk maken? Een rittenregistratie van de auto bijhouden kan op heel veel verschillende manieren, denk aan een fysiek boekje, een app is mogelijk, maar wordt niet altijd goedgekeurd. Kies daarom voor een slimmere oplossing voor elke rit. Kies voor het rittenregistratiesysteem Accredis NeXT. Ons systeem is altijd toe te passen en kent vele voordelen waar we u graag meer over vertellen. Klik hier voor meer informatie!
Voordelen van het Accredis kilometerregistratie systeem:
- 100% fiscaal sluitend, in tegenstelling tot gratis ritregistratie apps
- Innovatieve oplossing die u tijd en kosten bespaart
- Maandelijks opzegbaar
- 3 jaar garantie op uw ritregistratie
- De nauwkeurigste tracker in de markt
- Alle data veilig op eigen hardware in NL