Volgens een recent artikel van Nextens treedt per 1 januari 2027 een nieuwe maatregel in werking die fossiele auto’s van de zaak aanzienlijk duurder maakt voor werkgevers. De maatregel maakt deel uit van het klimaatbeleid van het kabinet en is bedoeld om emissievrije mobiliteit aantrekkelijker te maken.
Nieuwe eindheffing voor vervuilende voertuigen
Werkgevers die vanaf 2027 een nieuwe benzine- of dieselauto ter beschikking stellen aan werknemers, krijgen te maken met een aanvullende eindheffing. Deze bedraagt 52% van de fiscale bijtelling over de cataloguswaarde van de auto. Voor een voertuig van €40.000 komt dat neer op een bijtelling van €8.800 per jaar (22%), met daarover een eindheffing van €4.576. Deze heffing komt volledig voor rekening van de werkgever en mag niet worden doorbelast aan de werknemer.
Voorwaarden en uitzonderingen
De maatregel geldt voor auto’s van de zaak met een verbrandingsmotor die meer dan 500 kilometer privé worden gebruikt. Zowel personenauto’s als bestelwagens vallen onder de regeling, hoewel bestelauto’s in de praktijk vaak buiten beschouwing blijven vanwege beperkt privégebruik. Emissievrije voertuigen, zoals elektrische of waterstofauto’s, zijn volledig vrijgesteld. Ook ondernemers die geen loonbelasting afdragen, zoals eenmanszaken of VOF’s, vallen buiten de regeling.
Stimulans voor emissievrije alternatieven
Het doel van de maatregel is gedragsverandering: door de fiscale lasten voor fossiele voertuigen te verhogen, moet de overstap naar elektrische mobiliteit worden versneld. Hoewel de maatregel per saldo geen belastinginkomsten oplevert voor de overheid, draagt deze bij aan de klimaatdoelstellingen. De kosten worden gecompenseerd via onder meer het Klimaatfonds en het Europese emissiehandelssysteem ETS2.
Impact op wagenparkbeleid van bedrijven
Voor ondernemers betekent deze maatregel dat een kritische blik op het wagenparkbeleid noodzakelijk is. De fiscale lasten voor fossiele voertuigen nemen aanzienlijk toe, terwijl elektrische alternatieven buiten schot blijven. Hoewel de aanschaf van een elektrische auto vaak duurder is, kan deze op termijn juist voordeliger uitpakken door lagere fiscale druk. Voor bestaande voertuigen geldt de regeling niet: alleen nieuwe auto’s van de zaak die vanaf 2027 worden aangeschaft, vallen onder de nieuwe eindheffing.
Vooruitkijken en tijdig schakelen
De aangekondigde eindheffing vraagt om voorbereiding. Werkgevers die van plan zijn om hun wagenpark te vernieuwen, doen er goed aan de overstap naar emissievrij vervoer te overwegen. Niet alleen om kosten te vermijden, maar ook om toekomstbestendig te opereren binnen een steeds groener fiscaal landschap.
Het volledige artikel is te lezen op Nextens.
Waarom Accredis
Accredis levert als marktleider sinds 2001 betrouwbare gps-oplossingen. Dat heeft ons het Keurmerk Ritregistratiesystemen opgeleverd en maakt ons een zeer gewaardeerd lid van de Branchevereniging. We beschikken over jarenlange gebundelde ervaring die we graag voor u inzetten voor het leveren van service op maat. Dat is namelijk waar u bij ons van uit kunt gaan. Betaalbare en moderne rittenregistratie en track-and-trace foplossingen die duizenden zakelijke rijders voor u reeds ervaren hebben.