19-09-25

Extra lasten voor fossiele leaseauto’s vanaf 2027: invoering pseudo-eindheffing

Volgens AAFF.nl voert de overheid per 2027 een nieuwe pseudo-eindheffing in op leaseauto’s die niet emissievrij zijn. Hiermee wil de regering werkgevers stimuleren uitsluitend elektrische auto’s voor privégebruik ter beschikking te stellen. Wie toch een fossiele leaseauto aanbiedt, betaalt fors extra.
Euro 7-norm

Extra lasten voor fossiele leaseauto’s vanaf 2027: invoering pseudo-eindheffing

Volgens AAFF.nl voert de overheid per 2027 een nieuwe pseudo-eindheffing in op leaseauto’s die niet emissievrij zijn. Hiermee wil de regering werkgevers stimuleren uitsluitend elektrische auto’s voor privégebruik ter beschikking te stellen. Wie toch een fossiele leaseauto aanbiedt, betaalt fors extra.

Nieuwe heffing in de loonbelasting

De pseudo-eindheffing wordt onderdeel van de loonbelasting. Het tarief bedraagt 12% van de cataloguswaarde (inclusief btw en bpm) van de auto. Een eigen bijdrage van de werknemer wordt hierbij niet verrekend. De werkgever draagt deze heffing per loontijdvak af, doorgaans per maand. Ook woon-werkverkeer telt mee als privégebruik. Het blijft formeel toegestaan om een fossiele auto aan te bieden, maar de financiële last voor werkgevers neemt aanzienlijk toe.

Rekenvoorbeeld van de extra kosten

Een benzineauto met een catalogusprijs van € 50.000 die door de werknemer ook privé wordt gebruikt, kost de werkgever 12% van € 50.000 = € 6.000 per jaar. Daarnaast betaalt de werknemer loonbelasting over de bijtelling: € 50.000 × 22% = € 11.000. Bij een belastingtarief van 49,5% komt dat neer op € 5.445 per jaar. De gezamenlijke belastingdruk voor werkgever en werknemer bedraagt in dit voorbeeld € 11.445 per jaar.

Voor wie geldt de regeling?

De pseudo-eindheffing treft werkgevers die werknemers een fossiele auto van de zaak ook privé laten gebruiken. Omdat een directeur-grootaandeelhouder (dga) voor de loonheffing als werknemer wordt gezien, geldt de regeling eveneens voor dga’s met een auto van de zaak. Zelfstandigen met een eenmanszaak vallen buiten de regeling. Bestelauto’s die niet privé worden gereden vallen doorgaans ook buiten zowel de bijtelling als deze nieuwe heffing.

Overgangsrecht tot 2030

De pseudo-eindheffing geldt niet voor personenauto’s die vóór 1 januari 2027 voor het eerst aan een werknemer ter beschikking zijn gesteld. Deze overgangsregeling loopt tot 17 september 2030. Wordt een auto bijvoorbeeld op 1 juli 2025 met een looptijd van vijf jaar ingezet, dan blijft deze tot het einde van het contract buiten de pseudo-eindheffing. Bij een startdatum van 1 januari 2026 en een looptijd tot eind 2030 valt de auto vanaf september 2030 alsnog onder de regeling. Omdat een gedeelte van een kalendermaand als een hele maand wordt beschouwd, moet er in dat geval over de periode september tot en met december 2030 heffing worden afgedragen.

Nu al beleid herzien

Hoewel de invoering pas in 2027 plaatsvindt, is het raadzaam om nu al voorbereidingen te treffen. Leasecontracten worden vaak voor meerdere jaren afgesloten en kunnen tot na 2027 doorlopen. Door tijdig het mobiliteitsbeleid onder de loep te nemen, kunnen werkgevers onverwacht hoge kosten bij gebruik van fossiele leaseauto’s voorkomen.

Vraag een offerte aan