05-12-18

Het monster file effectief bestrijden.

"Als je nou naar de komende vijf jaar kijkt, dan nemen die files nog eens met 38 procent toe. Dan staan we dus gewoon stil. Dan is dit land niet meer in beweging te krijgen"

Het behoeft geen betoog dat wij al jaren voorstander zijn van de invoering van een realistische kilometerheffing. RAI-voorzitter Steven van Eijck citeerde al uit een rapport van het KiM (Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid ):

“Als je nou naar de komende vijf jaar kijkt, dan nemen die files nog eens met 38 procent toe. Dan staan we dus gewoon stil. Dan is dit land niet meer in beweging te krijgen”, aldus Van Eijck.

Het CPB gaf aan, meer asfalt en rails is in ieder geval niet rendabel. En met de VVD voorop, spelen ze in den Haag rustig verder met het spelletje “STRUISVOGEL POLITIEK”.

“Het is wel tijd om nu echt tot actie te komen.” De verwachting is dat als de automobilist moet betalen voor het gebruik, hij sneller zal besluiten om de auto te laten staan. Van Eijck: “Het doel is dat je niet langer het bezit van de auto belast, maar het gebruik van de auto belast. Dat is ook veel logischer.”

En dat kan echt heel eenvoudig met behoud van alle privacy.

Het rekeningrijden of de kilometerheffing is een vorm van intelligente mobiliteit: een elektronische heffing waarbij de eigenaar/gebruiker van een voertuig tol betaalt afhankelijk van het gebruik van zijn voertuig. Een slimme kilometerheffing biedt talloze voordelen. De units die nu gebruik maken van een goedgekeurd ritregistratiesysteem zouden daarbij zonder overheidsinvestering vanaf morgen ingezet kunnen worden.

Ook andere onderzoeken gaven aan dat je met een on-board unit morgen rekeningrijden kan invoeren. Van Gaal zou zeggen ben ik nou zo slim?! Politieke partijen en regering, gebruik nu even je nuchtere verstand. Praat met partijen die kennis van zaken hebben. Zeker omdat nu ook instanties als RAI, de BOVAG, de ANWB en Natuur en Milieu zeggen voorstander te zijn van een vorm van rekeningrijden.

Er rijden in Nederland 100.000 voertuigen met een goedgekeurd RRS-systeem. Fiscaal goedgekeurd, met garantie en uitstekende privacy. De invoering zou de gebruiker nog geen 10 euro per maand kosten, die de gebruiker vervolgens weer fiscaal gaat verrekenen. Wij zouden met zo’n grote hoeveelheid reeds geïnstalleerde voertuigen morgen een serieuze pilot opstarten. Want één ding is zeker, zonder een eerlijke manier van het gebruik wordt de filedruk alleen maar groter.

Vraag een offerte aan