21-08-20

Afkoopsom leaseauto vaak te hoog

Het is een fenomeen: werknemers met een contract voor een leaseauto die een hoge afkoopsom betalen wanneer ze vroegtijdig hun auto inleveren. Onlangs deed de kantonrechter een uitspraak die hoop biedt voor talloze leaserijders en het leven van werknemers met een leaseauto hopelijk een stukje mooier kan maken.

Uitspraak van de rechter
In de strijd tegen te hoge boetes werd onlangs een overwinning geboekt door de leaserijders. In een rechtszaak, ondersteund door de Vereniging Zakelijke Rijders (VZR), gaf de rechter een werknemer gelijk dat de afkoopsom veel te hoog was. Deze werd van € 7468 verlaagd naar € 3717, een behoorlijk verschil.

Door de uitspraak van de rechter zijn daarnaast ook een aantal zaken duidelijk geworden over de afkoopsomclausule, met name als het gaat om goed werkgeverschap en informatievoorziening richting de werknemer.

De afkoopsomclausule
Volgens de VZR bevat maar liefst 80% van alle autoregelingen en leasecontracten een zogenaamde afkoopsomclausule. In deze clausule staat dat de werknemer een boete of bedrag moet betalen wanneer deze vroegtijdig de auto inlevert, dus voor het aflopen van de regeling.

De belangenbehartiger geeft aan dat de regeling te vaak wordt gehanteerd en bovendien niet goed wordt nageleefd. Wanneer is er dan wel sprake van een goede afkoopsomclausule? Voor een goede clausule zijn een aantal zaken van belang:

–          Alleen de daadwerkelijke kosten worden aan de werknemer doorbelast.

–          De werkgever onderhandelt een zo goed mogelijke prijs bij de leasemaatschappij.

–          De afkoopsom moet helder beschreven zijn in de autoregeling. Geen kleine lettertjes dus.

Aan de bovenstaande voorwaarden wordt in de praktijk meestal niet voldaan. Bovendien is het een onderwerp waar veel zakelijke rijders niet bij stilstaan. Een nieuwe auto ligt in het verschiet en wie niet oplet, tekent zo voor een fikse afkoopsom.

Zakelijk rijden kan vaak goedkoper
Voor wie wel in de details duikt, of voor degene die een specialist inschakelt, kunnen de kosten voor zakelijk rijden gelukkig meevallen. Het leasecontract netjes uitdienen is natuurlijk een optie, maar een duidelijke afkoopsomregeling met een eerlijk bedrag is ook een goede zet.

Daarnaast zijn er onafhankelijke partijen, zoals VZR, die een second-opinion, autoregeling check of andere dienst aanbieden waardoor Leaserijders met een gerust hart hun handtekening kunnen zetten. Ook houdt VZR zich op no-cure-no-pay basis bezig met het aanvechten van te hoge afkoopsommen. Uiteraard zijn deze diensten niet kosteloos, maar ze betalen zich vaak terug.

Een andere manier om de kosten van een zakelijke auto te verlagen is door deze alleen zakelijk te gebruiken. Een ritregistratiesysteem met keurmerk is dan wel van belang, anders is de fiscus de volgende partij met wie je het aan de stok krijgt. Uiteraard is deze besparing niet voor iedereen weggelegd, je mag immers maar 500 privékilometers rijden voordat je de volle mep betaald.

Voor wie niet of nauwelijks privékilometers maakt en zich daarnaast netjes aan de regels houdt qua ritregistratie, kan dit echter oplopen tot duizenden euro’s aan bijtelling per jaar.

Vraag een offerte aan