03-11-20

Bestelauto zonder bijtelling? Daar is meer voor nodig dan je denkt…

De bijrijdersstoel is eruit, de laadruimte is stoffig en je hebt zelfs een apart voertuig voor privéritten. Tóch is het volgens de rechter niet voldoende om aan te tonen dat je je bestelauto alleen maar zakelijk gebruikt.

De bijrijdersstoel is eruit.

De laadruimte is stoffig.

Je hebt zelfs een apart voertuig voor privéritten.

Tóch is het volgens de rechter niet voldoende om aan te tonen dat je je bestelauto alleen maar zakelijk gebruikt. De naheffing is niet mis en telt een bedrag van ongeveer € 14.000. De vraag is: Wat moet je dan wél doen om aan te tonen dat je je bestelauto niet voor privédoeleinden gebruikt?

De argumentatie van de rechter is duidelijk: in dit specifieke geval gaat de naheffing over 2015 en je kan niet bewijzen dat de bestelbus toen al ongeschikt was voor privégebruik. Een foto uit 2018 verandert daar helaas niets aan.

Hoe komt het dan zover? Een bestelauto zou qua bijtelling toch juist makkelijker moeten zijn dan een normale leaseauto?

Dat klopt, maar dat is niet het hele verhaal.

Volgens De Belastingdienst gelden er voor bestelauto’s andere regels dan voor ‘normale’ zakelijke voertuigen. Er is zelfs een aparte verklaring voor, de “Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto”. Als je die verklaring gebruikt, hoef je geen rittenregistratie bij te houden. Er zijn dan echter wel een aantal factoren op basis waarvan beoordeeld wordt of je bestelauto wel echt alleen voor zakelijk gebruik geschikt is. Hierbij valt te denken aan:

  • De laadruimte en het interieur moeten specifiek zijn ingericht zijn om goederen te vervoeren;
  • Het voertuig moet vanwege stof en vuil ongeschikt zijn voor privégebruik;
  • Er mag geen bijrijdersstoel aanwezig zijn;
  • Bij een bepaalde lengte en/of hoogte, doet de functie van de bijrijdersstoel er niet meer toe.

Enzovoort. Door de jaren heen is echter ook gebleken dat keer op keer de bewijslast voor deze zaken bij de eigenaar van de bestelauto ligt. Een foto van een verwijderde bijrijdersstoel wordt daarin wel al bewijs gezien, maar dit moet dan wel een voldoende oude foto zijn, om aan te tonen dat de stoel er niet onlangs uit is gehaald.

Daarnaast is de fiscus zoals altijd niet te beroerd om lastige vragen te stellen. Een bestelauto die gespot is op zondagmiddag op de snelweg? Dat zou zomaar een privéritje kunnen zijn. De les voor eigenaren van bestelauto’s? Bewaar je agenda goed, net als urenregistraties, of andere zaken die als bewijs kunnen dienen.

Zoals wel vaker is een sluitende kilometerregistratie ook hier de enige écht zekere manier om de netto bijtelling auto te ontlopen. Met name bij eigenaren van bestelauto’s is er vaak veel te doen om naheffingen, met name omdat ze ervan uitgaan dat hun voertuig überhaupt niet privé gebruikt kan worden en dat een inspecteur hier ook in meegaat.

Helaas is niets minder waar. Bij Accredis horen we maandelijks over eigenaren die een naheffing hebben gekregen voor hun bestelwagen, die met een degelijk ritregistratiesysteem of zelfs een papieren administratie voorkomen had kunnen worden.

Daarnaast vallen de kosten van een ritregistratiesysteem altijd vele malen lager uit dan de kosten van een naheffing, die altijd inclusief rente en soms zelfs inclusief boete wordt opgelegd. En dan zwijgen we nog maar even over het feit dat naheffingen tot wel 7 jaar terug mogen worden opgelegd.

Een van de argumenten die ondernemers gebruiken om geen rittenregistratie bij te houden is dat het veel tijd kost. Met een automatisch ritregistratiesysteem met keurmerk is dit echter niet het geval. Hierbij is het een kwestie van één keer laten inbouwen, er nooit meer naar omkijken en met een gerust gevoel je bestelwagen instappen omdat je zeker weet dat je je zaakjes op orde hebt.

Heb jij een bestelauto die je alleen zakelijk gebruikt? Zorg er dan voor dat de inspecteur het hier ook mee eens is en kies voor een sluitend ritregistratiesysteem van Accredis.

Vraag nu een vrijblijvende offerte aan via www.accredis.nl.

Vraag een offerte aan