12-02-21

Uberchauffeur geen ondernemer en rekeningrijden op komst.

Januari was natuurlijk de maand van strengere coronamaatregelen, maar ook op gebied van mobiliteit gebeurde er veel.
Elektrische auto - Accredis

Uberchauffeur geen ondernemer en rekeningrijden op komst

Januari was natuurlijk de maand van strengere coronamaatregelen, maar ook op gebied van mobiliteit gebeurde er veel. Zo deed het Hof in Den Haag een uitspraak in een zaak met een Uberchauffeur. Niet voor het eerst maar zeker het herhalen waard: rijden voor Uber is meestal geen onderneming.

Een andere ontwikkeling gaat over autobelastingen. Met de verkiezingen op komst geven steeds meer politieke partijen maar ook steeds meer belangenverenigingen aan dat betalen naar gebruik de toekomst is.

Rijden voor Uber geen onderneming

Onlangs deed Het Hof in Den Haag een uitspraak in een zaak over het al dan niet zakelijk rijden voor Uber. Een Uberchauffeur werkte, naast zijn ritten voor Uber, ook als adviseur duurzame energie en reparateur van computer- en randapparatuur.

De inspecteur van De Belastingdienst erkende de werkzaamheden als een onderneming, maar vond dat de inkomsten via Uber meegeteld moesten worden als inkomsten uit overige werkzaamheden, in de volksmond ook wel ‘bijverdienen’ genoemd. Dit natuurlijk met alle fiscale gevolgen van dien.

Waar zit nou precies het probleem?

Enerzijds is er volgens Het Hof sprake van werkzaamheden die niet veel met elkaar te maken hebben en daarom niet als gemeenschappelijke onderneming kunnen worden beschouwd. Daarnaast is er echter ook nog sprake van iets anders.

Het Hof vindt dat de chauffeurs niet zelfstandig genoeg is ten opzichte van Uber. Dit heeft er vooral mee te maken dat Uber de partij is die de meeste zaken bepaalt. Denk hierbij aan de ritprijs, de betalingen, maar ook de voorwaarden waaraan een chauffeur moet voldoen. Daarnaast verzorgt Uber de acquisitie. Immers: iemand hoeft alleen maar de app te starten om klanten te vinden en dat maakt je volgens de inspecteur geen ondernemer.

Betalen naar gebruik op komst

Naast de zaak over Uber speelden ook de Tweede Kamer verkiezingen een rol en kwamen veel partijprogramma’s naar voren. Wat blijkt? Veel politieke partijen en belangenverenigingen zijn in 2021 te porren voor betalen naar gebruik. En hoewel de meesten het woord kilometerheffing of rekeningrijden in de mond nemen, is dat natuurlijk wel waar het op neerkomt.

Hoe de nieuwe belastingen er ook uit gaan zien: wat zeker is, is dat het huidige stelsel kraakt en piept. Motoren op fossiele brandstof kunnen de dalende CO²-schalen niet meer bijbenen, elektrische auto’s kosten de staat jaarlijks miljarden aan accijns en de parallelimport viert hoogtij.

Tijd voor verandering dus en zelfs de VVD, traditioneel dé partij voor automobilisten, doet een duit in het zakje: “Op dit moment betalen de tankers voor de laders en dat is niet eerlijk”. De partij wil dat emissieloze auto’s belast worden op het daadwerkelijk aantal gereden kilometers, een kilometerheffing voor elektrische rijders dus.

Andere partijen, zoals GroenLinks, gaan nog een paar stappen verder en willen ook een spitsheffing en kilometerheffing voor auto’s op fossiele brandstoffen. Enige uitzondering is de PVV, die geen CO²-heffing of rekeningrijden wil.

Bijtelling

De woorden bijtelling of privégebruik auto zijn in de programma’s niet te vinden. De verwachting is dat op dit gebied de komende jaren niet heel veel verandering plaatsvindt, buiten de tariefswijzigingen voor elektrische voertuigen die nu al bekend zijn.

Uiteraard kan een kilometerheffing ook van invloed zijn op de bijtelling, maar zo hard gaat het waarschijnlijk nog niet lopen. Dit betekent ook dat wie geen bijtelling wil betalen, nog altijd aan moet tonen dat er minder dan 500 privékilometers gemaakt zijn. De netto bijtelling van uw auto berekenen in 2024? Onze bijtelling berekenen tool maakt het simpel en snel.

Ook meer zekerheid richting de Belastingdienst? Kijk dan bij onze oplossing voor rittenregistratie. 3 jaar garantie op het kilometerregistratie systeem.

Vraag een offerte aan