15-11-21

Rekeningrijden opnieuw ter discussie bij formatie

Rekeningrijden wederom een discussiepunt tijdens de huidige formatie.
ritten registratie

Rekeningrijden voelt ‘eerlijker’, vinden wij . Het moet er voor zorgen dat er minder files ontstaan en het is beter voor het klimaat. Een bestuurder betaalt dan niet meer voor het hebben van een voertuig, maar voor elke kilometer die wordt gereden. Om deze reden kan een verlaging van de motorrijtuigenbelasting worden gerealiseerd.

Niet vanwege de files, maar voor het klimaat

Tijdens de grote lockdown waren er nauwelijks files, maar de lockdown was nog niet voorbij of  Nederland stond weer stil. De kiezers wisten het wederom eerder dan politici, een spitsheffing gecombineerd met rekeningrijden is een goede oplossing.

Waar wachten  ze nog op?

Nu is het afwachten met welke vorm van kilometerheffing de coalitie gaat komen , als hij er überhaupt komt. Technisch gezien is dit mogelijk zonder hoge kosten.

Waarom is rekeningrijden dan nog niet ingevoerd? Er zijn drie argumenten tegen het rekeningrijden:

  1. Angst voor de inbreuk op privacy
  2. Angst voor hoge kosten
  3. Angst voor het falen van grote IT-projecten bij de overheid

Alle tegenargumenten zijn echter ongefundeerd.

Rekeningrijden is goed betaalbaar!

Ten eerste is de infrastructuur met de huidige technologie zeer goed betaalbaar. Voor nog geen 50 cent per dag is het mogelijk om voor elk voertuig in Nederland het rekeningrijden in te voeren. Omgerekend is dit dus nog geen 180 euro per jaar voor één gebruiker, te verrekenen met de huidige belastingen op auto´s en brandstoffen. Hiermee kan dus rekeningrijden volledig budgetneutraal worden ingevoerd. In samenwerking met de rekenkamer kan dit plan hard worden gemaakt, zodat de politici de feiten onder ogen kunnen zien.

Het systeem is er al!

Daarnaast heeft de overheid een hele slechte reputatie als het aankomt op grote IT-projecten.  Wat men echter vergeet is dat de techniek die gebruikt wordt voor rekeningrijden al 15 jaar in de praktijk beproefd is door zakelijke rijders voor hun kilometerregistratie. De grootste investeringen zijn dus al achter de rug en het systeem functioneert al jaren nagenoeg perfect! Een unicum wat betreft technologie. Tot slot worden er veel vraagtekens gezet bij de privacy van rekeningrijden. Echter speelt ook deze zorg al meer dan 15 jaar in de zakelijke wereld waar het systeem wordt gebruikt voor het berekenen van de netto bijtelling. Dit heeft geleid tot een keurmerk voor dergelijke systemen, mede opgesteld door de branchevereniging voor leveranciers van deze systemen, in samenwerking met andere partijen zoals de belastingdienst. Binnen de branchevereniging waar Accredis een van de founding partners van was , wordt extreem veel aandacht besteed aan privacy en zijn er hele strenge eisen voordat iemand zich ´certified member´ mag noemen. Daarnaast kan eenvoudig worden bepaald wat de fiscus uiteindelijk te zien krijgt. Het is zelfs mogelijk om alleen de kilometerstand en het kenteken door te geven. Bij strijd over gegevens blijft de eindgebruiker zelf eigenaar van de gegevens en niet de leverancier van het systeem. Opnieuw is duidelijk dat de markt door jarenlange zelfregulatie een perfect compromis heeft kunnen vinden tussen privacy en bruikbaarheid van gegevens, waardoor de overheid dit niet meer hoeft te doen.

Het is tijd om de overstap te maken!

Al met al kunnen we een aantal zaken concluderen: rekeningrijden is eerlijk, bespaart het milieu en gaat de economie stimuleren van doorvoerland Nederland. Daarnaast zijn de issues die vroeger als argument tegen het rekeningrijden werden gebruikt allemaal efficiënt opgelost door de markt en kunnen we eenvoudig en volledig budgetneutraal overstappen op deze allesomvattende fiscale maatregel. Als Accredis maken we ons al jaren hard voor een eerlijke bijtelling op de zakelijke markt. Met het rekeningrijden kan iedereen echter profiteren van een deugdelijke belasting die voor iedereen eerlijk is. Als er ooit een kans is geweest om een veel rechtvaardigere oplossing in te voeren dan die we al hebben, is dat nu. Laten we daarom niet langer als struisvogels ons hoofd in het zand steken, maar het rekeningrijden gewoon invoeren. Accredis en de branche zijn er klaar voor, nu de politiek nog.

Praat met Accredis zij zijn al sinds 2001 in de branche van ritregistratie via internet werkzaam. Ontvang uw gratis formulier voor kilometerregistratie en start direct met het nauwkeurig vastleggen van uw zakelijke kilometers.

 

Vraag een offerte aan