25-07-25

Wat verandert er in 2026 voor elektrische auto’s?

De fiscale stimulansen voor elektrische voertuigen zijn de afgelopen jaren al flink teruggeschroefd. Ook in 2026 wordt deze trend doorgezet.
Electiccars

Wat verandert er in 2026 voor elektrische auto’s?

De fiscale stimulansen voor elektrische voertuigen zijn de afgelopen jaren al flink teruggeschroefd. Ook in 2026 wordt deze trend doorgezet. Welke aanpassingen staan bestuurders van elektrische auto’s vanaf volgend jaar te wachten?

De overheid heeft de afgelopen jaren aanzienlijke bedragen geïnvesteerd om elektrisch rijden te bevorderen, onder andere door middel van fiscale regelingen. Zo bestond er ook een subsidie voor de aankoop of private lease van zowel nieuwe als gebruikte elektrische auto’s. Deze subsidie is begin dit jaar stopgezet, en ook op andere belastingvoordelen wordt al lange tijd bezuinigd.

Aankomende wijzigingen voor volledig elektrische personenauto’s

In 2026 wordt een verdere afbouw van voordelen verwacht, waaronder veranderingen in de bijtelling bij een auto van de zaak en de motorrijtuigenbelasting. Deze wijzigingen worden hieronder toegelicht. Wel geldt daarbij de kanttekening dat een nieuwe samenstelling van de Tweede Kamer hier mogelijk nog op terug kan komen. Ter verduidelijking: het betreft hier alleen volledig elektrische en daarmee emissievrije personenvoertuigen. Voor hybride modellen, met ook een verbrandingsmotor, zijn de fiscale voordelen grotendeels al verdwenen. Voor elektrische bestelwagens of bijvoorbeeld campers gelden bovendien aparte regels.

Bijtelling in 2026 net als bij brandstofauto’s

Een goed voorbeeld van de inperking van belastingvoordelen voor elektrische auto’s is de aanpassing van de bijtelling. In 2019 bedroeg dit tarief nog 4% tot een cataloguswaarde van € 50.000. In 2025 geldt een bijtelling van 17% tot € 30.000. Vanaf 2026 worden elektrische voertuigen echter volledig onder het standaardtarief van 22% geplaatst, hetzelfde percentage dat geldt voor benzineauto’s. Dit percentage is dan ook van toepassing op de volledige catalogusprijs. Dit betekent dat het bedrag aan bijtelling in 2026 flink hoger uitvalt dan nu. Het kan dus financieel voordelig zijn om de auto nog in 2025 te registreren. Komt een elektrische auto nog in aanmerking voor het 17%-tarief, dan blijft dat tarief gedurende 60 maanden vaststaan. Deze periode start op de eerste dag van de maand na de maand waarin de auto voor het eerst is toegelaten. Dus als die toelating bijvoorbeeld op 7 juli valt, dan begint de 60 maanden op 1 augustus. Na afloop daarvan geldt het dan geldende bijtellingspercentage opnieuw.

Korting op wegenbelasting sterk verminderd

Tot voor kort hoefden eigenaren van elektrische voertuigen geen motorrijtuigenbelasting (MRB, ook wel wegenbelasting) te betalen. Per 2025 is die volledige vrijstelling afgeschaft. Dit jaar geldt nog een belastingkorting van 75% op de MRB voor elektrische personenauto’s. In 2026 blijft er wel een korting bestaan, maar deze wordt teruggebracht tot 30%. Dat betekent dat automobilisten vanaf dan 70% van het reguliere MRB-tarief gaan betalen in plaats van 25%, wat een aanzienlijke stijging is. Deze korting is oorspronkelijk ingevoerd omdat de MRB gebaseerd is op het gewicht van de auto, en elektrische voertuigen zijn door het accupakket gemiddeld zwaarder. Toch zal deze korting vanaf 2030 volledig verdwijnen. In de jaren 2026 tot en met 2028 blijft de korting op 30%, in 2029 zakt die naar 25%. Mogelijk wordt de MRB in de toekomst niet meer berekend op basis van gewicht, maar op grootte van het voertuig – een mogelijkheid waar het huidige demissionaire kabinet al op vooruitblikt.

Hogere BPM-kosten verwacht

Eerder waren elektrische auto’s ook vrijgesteld van belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Deze belasting betaal je één keer bij aanschaf en is gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Omdat die bij elektrische voertuigen nul is, hoefde er ook geen BPM te worden betaald. Sinds begin 2025 is die vrijstelling echter vervallen. In plaats daarvan geldt nu een vast BPM-bedrag van € 667. Dit bedrag is voor iedereen gelijk, ongeacht het gewicht of de afmetingen van de auto. Volgens artikel 16b van de BPM-wet wordt dit bedrag jaarlijks aangepast aan de inflatie. Omdat er dit jaar tot nu toe geen sprake is van negatieve inflatie, ligt het voor de hand dat het vaste BPM-bedrag in 2026 stijgt ten opzichte van 2025.

Accredis: kies voor betrouwbaar.
Sinds 2001 marktleider in kilometerregistratie-oplossingen. Oprichter Branchevereniging en Keurmerk Ritregistratiesystemen. Innovatieve en gebruiksvriendelijke software – eenvoudige rapportages. Drie jaar garantie. De betaalbare partner in ritregistratie. Ons hele SaaS platform draait op eigen hardware in datacenters op Nederlands grondgebied.

Vraag een offerte aan