De bijtelling is in Nederland een verplichte belasting die u betaald wanneer u een auto van de zaak of bedrijfsauto rijdt. De belastingdienst ziet het privégebruik van een auto als een voordeel voor u en via de bijtelling wordt u op dit voordeel belast. Rijdt u dus met een zakelijke auto dan valt u in de 'regeling privégebruik auto van de werkgever'.
De bijtelling kan dus gezien worden als een extra vorm van inkomstenbelasting die u betaald over het voordeel van privégebruik van een auto van de zaak. Wanneer u dus een auto van de werkgever “krijgt” dient u daarover belasting te betalen. Deze belasting wordt maandelijks tegelijkertijd met de inkomstenbelasting vereffend. De bijtellingsregeling geldt zowel voor werknemers als ondernemers die een auto van de zaak bezitten. Maakt u privé geen gebruik van de auto, dan betaald u ook geen bijtelling. In Nederland betekent dit dat wanneer u minder dan 500 kilometer per jaar privéritten met de auto maakt u geen bijtelling hoeft te betalen.
De afgelopen jaren zijn er veel veranderingen doorgevoerd in de fiscale regels voor zakelijk rijden. In 2025 zijn er nieuwe bijtellingsregels en belastingvoordelen, vooral voor milieuvriendelijke voertuigen. Hoeveel u moet betalen aan bijtelling hangt af van of u een milieuvriendelijke auto rijdt, de cataloguswaarde van de auto en wanneer het kenteken voor het eerst is afgegeven.
Voor zakelijke rijders gelden in 2025 de volgende regels omtrent bijtelling:
Voor plug-in hybrides met een uitstoot onder de 50 gram CO₂ per kilometer gelden de volgende regels:
In 2025 betalen elektrische auto’s een kwart (25%) van het reguliere MRB-tarief.
Vanaf 2026 betalen ook berijders van volledig elektrische auto’s het volledige MRB-tarief.
Vanaf 2025 geldt voor elektrische auto’s een vast BPM-tarief van €360 per voertuig. Tot en met 31 december 2024 was er geen BPM verschuldigd voor elektrische auto’s.
Een rekenvoorbeeld:
Indien u uitsluitend zakelijk gebruik maakt van de auto hoeft u geen bijtelling te betalen. In dat geval dient u gezamenlijk met de werkgever een ‘Verklaring geen privégebruik auto’ in te dienen. Dit betekent dat de u dan ook niet meer dan 500 kilometer op jaar basis privé mag rijden. In dat geval dient u dus een sluitende ritten- en kilometerregistratie te overleggen wanneer de belastingdienst daar om vraagt. Dit kan door middel van een zelf bijgehouden administratie of door gebruik te maken van een goedgekeurd rittenregistratiesysteem.
Wat niet verandert is de 500-kilometergrens: iedereen die in een zakelijke auto maximaal 500 kilometer privé rijdt, betaalt helemaal geen bijtelling. Op die manier wordt een ‘dikke wagen’ natuurlijk een stuk aantrekkelijker.
Rekenvoorbeeld wel of niet privé rijden diesel/benzine
– Catalogusprijs: € 50.000
– Bijtelling: 22%
– Belastingtarief: 37,10%
– Netto bijtelling: € 4.081/jaar
Een behoorlijke besparing! Je moet het alleen nog even zelf aantonen met een sluitende ritregistratie. Deze handmatig opstellen kan, maar dat is foutgevoelig waardoor je een boete of naheffing riskeert. Je kan beter kiezen voor een ritregistratiesysteem met een keurmerk, zoals Accredis.
Uiteraard kan De Belastingdienst altijd vragen stellen over het zakelijke karakter van een rit, maar de inspecteur gaat er bij een ritregistratiesysteem met keurmerk wél altijd vanuit dat de registratie zelf sluitend is. Dit betekent dat er geen rit ontbreekt en dat van alle ritten de benodigde gegevens vast zijn gelegd.
Een rittenregistratie is overigens ook voor een bestelwagen onmisbaar. Hoewel De Belastingdienst voor bestelauto’s soepelere regels hanteert dan voor ‘normale’ voertuigen, horen we bij Accredis dagelijks van ondernemers die hiermee de mist in zijn gegaan. Ook hier is het gevolg vaak een hoge boete en naheffing.
De bijtellingsregels veranderen. De zekerheid van Accredis, die verandert gelukkig niet.