31-03-21

Kilometerheffing op komst na verkiezingen?

Met de verkiezingsuitslag op zak is het tijd om de balans op te maken. Want hoewel rechtse partijen het niet slecht deden, is de kans zeker aanwezig dat het mobiliteitsbeleid een verplaatsing naar links maakt.

Kilometerheffing op komst na verkiezingen?

Met de verkiezingsuitslag op zak is het tijd om de balans op te maken. Want hoewel rechtse partijen het niet slecht deden, is de kans zeker aanwezig dat het mobiliteitsbeleid een verplaatsing naar links maakt.

Zeker de grote winst van D66 zal de komende jaren invloed hebben. Als de partij aan de macht komt zullen speerpunten als ‘betalen naar gebruik’ op tafel komen. De VVD, jarenlang dé partij voor automobilisten, heeft de aanval al een aantal regeringsperiodes afgeweerd, maar komt steeds vaker onder druk te staan.

Wat zijn de mogelijkheden?

Of het zo snel gaat is natuurlijk nog maar de vraag. De formatie moet nog beginnen en de kans dat bepaalde partijen in het kabinet komen is nog niet zeker. Tóch is het niet gek om rekening te houden met nieuwe vormen autobelastingen. De politieke tendens de laatste jaren is namelijk ‘dat er toch echt iets meer moet gebeuren dan alleen maar meer asfalt’.

Daarnaast is het, als er een vorm van betalen naar gebruik komt, natuurlijk nog niet zeker welke vorm dat dan is. Zo zijn er diverse opties mogelijk, de één meer ingrijpend dan de ander:

–          Een kilometerheffing of rekeningrijden zijn veelomvattend en erg ingrijpend. Hierbij betaalt iedereen een heffing per kilometer. Eventueel kan hier nog gedifferentieerd worden naar tijdstip (in de spits) of locatie (op een drukke snelweg).

–          Iets minder ingrijpend is de spitsheffing, waarbij alleen maar extra wordt betaald tijdens de spits.

–          Natuurlijk horen ook combinaties van bovenstaande belastingen tot de mogelijkheden.

–          Ook betalen naar gebruik met de bijtelling voor zakelijke auto’s kan weer aan bod komen. Dit is al jaren onderwerp van discussie. Op dit moment betaal je vanaf 500 privékilometers immers de volle mep, terwijl je bij alles daaronder volledig wordt ontzien. Dit is niet altijd zo geweest, want de belastingdienst heeft jarenlang met zogenaamde staffels gewerkt. Hierbij werd bijtelling betaald aan de hand van een aantal gereden kilometers.

Voor alle systemen is natuurlijk een nauwkeurige rittenregistratie nodig, net als die nu al nodig is om het aantal privékilometers aan te tonen.

Wat zeggen de partijen?

Als we kijken naar de 4 grootste partijen zijn dit de standpunten:

–          De VVD wil nadrukkelijk geen spitsheffing, maar schrijft in hun programma wel over een kilometerheffing voor emissieloze auto’s, omdat deze geen accijns opleveren. Omdat de verwachting is dat steeds meer voertuigen elektrisch worden, zal op een gegeven moment ieder voertuig onder deze regel vallen.

–          D66 is duidelijk: we moeten beginnen met rekeningrijden. Hierin wil de partij niet alleen een standaardheffing per kilometer, maar ook kijken naar uitstoot, tijdstip en locatie.

–          PVV is wat dat betreft de tegenpool: als het aan de partij ligt komt er géén rekeningrijden.

–          Het CDA zegt vrij weinig over mobiliteit, behalve dat ‘elektrische auto’s ook bij gaan dragen’ en dat ‘het totaal aan autobelastingen niet omhoog mag’.

Andere partijen die veel zetels hebben, zoals de SP, PvdA en GroenLinks, zijn voorstander van de kilometerheffing. FvD rept er met geen woord over maar uit interviews blijkt dat ze tegen een kilometerheffing zijn.

Bijtelling blijft

De komende periode zal uitwijzen welke plannen daadwerkelijk in het regeerakkoord gaan komen. Wat zeker lijkt is dat de bijtelling blijft, al dan niet in de huidige vorm. Een degelijke rittenregistratie is dus in ieder geval tot 2025 noodzakelijk.

Accredis: kies voor betrouwbaar.

Sinds 2001 marktleider in ritregistratie-oplossingen. Oprichter Branchevereniging en Keurmerk Ritregistratiesystemen. Innovatieve en gebruiksvriendelijke software – eenvoudige rapportages. Drie jaar garantie. De betaalbare partner in ritregistratie. Ons hele SaaS platform draait op eigen hardware in datacenters op Nederlands grondgebied. Klik voor meer informatie op deze link. 

 

Vraag een offerte aan