26-05-21

Een nieuw voorstel van een nuchtere leverancier.

In deze onvoorstelbaar moeilijke tijd vinden we het ongepast om te praten over mobiliteitskosten van ‘gedupeerde’ werknemers, zeker gezien de gigantische financiële problemen bij veel ondernemers.

Een nieuw voorstel van een nuchtere leverancier.
“KOSTEN ZAKELIJKE MOBILITEIT AFGEWENTELD OP WERKNEMERS”

Aldus de VZR, Vereniging van Zakelijke Rijders.

Volgens de VZR is een auto van de zaak een secundaire arbeidsvoorwaarde die niet zomaar afgepakt mag worden. De VZR maakt zich dan ook zorgen omdat veel bedrijven vanwege het vele thuiswerken sleutelen aan de autoregeling.

In deze onvoorstelbaar moeilijke tijd vinden we het ongepast om te praten over mobiliteitskosten van ‘gedupeerde’ werknemers, zeker gezien de gigantische financiële problemen bij veel ondernemers.

Hoe moet het dan wel?

Volgens Accredis wordt het tijd om nu eens écht serieus te worden over rekeningrijden. Met de coalitieonderhandelingen in volle gang komen de partijen ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en de Vereniging Nederlands Autoleasemaatschappijen (VNA) met een voorstel om met behulp van autobelastingen naar rijden zonder uitstoot te gaan.

Het positieve aan het voorstel? We moeten gaan betalen naar gebruik.

Het negatieve? Volgens deze partijen kost dat zeker nog 8.5 jaar.

Volgens Accredis is dit niet waar. Als initiatiefnemer van het Keurmerk RitRegistratieSystemen lobbyen wij al jaren voor rekeningrijden. Waarom is dit dan nog niet ingevoerd? Tegenstanders gebruiken 3 argumenten:

1.       Angst voor inbreuk op privacy.

2.       Angst voor hoge kosten.

3.       Angst voor het falen van grote IT-projecten bij de overheid.

Allemaal ongefundeerd.

1.       Privacy is gewaarborgd: data staat niet in de cloud maar in een Nederlands datacentrum en iedereen ziet alleen wat hij of zij mag zien.

2.       Met de huidige infrastructuur kan voor nog geen 50 cent per dag per voertuig rekeningrijden worden ingevoerd, te verrekenen met de huidige belastingen op auto’s en brandstoffen. Dit valt prima te verdedigen en te staven door bijv. De Rekenkamer.

3.       De infrastructuur voor rekeningrijden is nu al aanwezig. Geen groot IT-project dus.

Betalen naar gebruik en verkeer zonder uitstoot zijn dichterbij dan u denkt. Maak gebruik van bedrijven en hun bestaande kennis. Ga niet het wiel opnieuw uitvinden en gebruik gecertificeerde kilometerregistratiesystemen.

De techniek en infrastructuur is er klaar voor. Nu de politiek nog.

Vraag een offerte aan