15-06-22

Verduurzaming zakelijke kilometers

zakelijke kilometers

In Nederland zoeken we een balans tussen duurzaamheid, bereikbaarheid en een eerlijk belastingstelsel voor onze mobiliteit. VZR ziet drie factoren waar we met een strategische aanpak aan alle wensen en eisen van het regeerakkoord voldoen en waar we een grote invloed hebben op het behalen van deze doelen.

Integrale aanpak

Werkkilometers worden verreweg het meest gereden in Nederland. Deze kilometerstand is onlosmakelijk verbonden met de keuzes die automobilisten maken voor hun eigen kilometerstand. Het een is nauw verwant aan het ander. Daarom heeft VZR een voorstel opgesteld in drie aan elkaar gekoppelde delen, een krachtig alternatief voor omslag:

  1. Variabele bijtelling voor privékilometers: verhoging van km In 2021 heeft VZR een proefproject uitgevoerd met positief resultaat . Chauffeurs konden 15% minder privé kilometers rijden. Deze 15% betekent een reductie van 1,2 miljard km en 107 miljoen CO2. De bijtelling op basis van het aantal privé gereden kilometers is eerlijker voor automobilisten en wordt breed gedragen.
  2. Verhoging nultarief reiskosten: De nulvergoeding van € 0,19 per kilometer is onvoldoende om variabele kosten te dekken en wordt al jaren niet geïndexeerd. Een hogere vergoeding is eerlijker en het wordt eenvoudiger om stimulerings- en stimuleringsregelingen voor CO2 op te zetten. Denk bijvoorbeeld aan een hogere reiskostenvergoeding voor fietskilometers.
  3. Mobiliteitsbudgetten 22% belasten
    Zowel werkgevers als werknemers zijn bereid om met een mobiel budget te werken. In de praktijk blijkt dat een mobiliteitsbudget geen acceptabel alternatief is voor een leaseauto. Inkomstenbelasting (37,07% of 9,5%) wordt meestal ingehouden op het mobiliteitsbudget. VZR acht het realistischer om 22 te heffen op het mobiliteitsbudget. Bovendien hebben alle typen mobiliteit een nettobelasting van 22% en wordt de keuze van de bestuurder verder gestimuleerd.

Drietrapsraket

De combinatie van verhoging van de onbelaste reiskostenvergoeding, het aanbieden van een variabele bijtelling en het opleggen van een mobiliteitsbelasting van 22% op het mobiliteitsbudget werkt als een drietrapsraket. Bij deze aanpak zijn alle zakelijke kilometers inbegrepen. Het heeft dan een grote impact op de keuzes van het bedrijfsleven en de chauffeur, het vergroot de bereikbaarheid, helpt verkeersopstoppingen tegen te gaan en heeft een positieve impact op de CO2. Tot slot wordt de vrije keuze van werknemersmobiliteit aangemoedigd en kan er gerekend worden op een breed draagvlak.

bron

Accredis rittenregistratie

Sinds 2001 marktleider in ritregistratie-oplossingen. Oprichter Branchevereniging en Keurmerk Ritregistratiesystemen. Innovatieve en gebruiksvriendelijke software – eenvoudige rapportages. Drie jaar garantie. De betaalbare partner in ritregistratie. Ons hele SaaS platform draait op eigen hardware in datacenters op Nederlands grondgebied.

  • Voorzien van keurmerk
  • Fiscaal archief 7 jaar
  • 3 jaar garantie
  • Europese dekking
  • Werk en rijtijden
  • Altijd en overal toegankelijk
  • Bespaar brandstof
  • Export naar Excel
Vraag een offerte aan