30-12-18

De bijtelling: op weg naar een eerlijkere autobelasting voor zakelijke rijders

Meer asfalt niet de oplossing, maar wat dan wel?

Onlangs schreven we al dat volgens het CPB meer asfalt in ieder geval niet de oplossing is. Evenmin kunnen meer rails en bussen de fileproblematiek oplossen. Een oplossing die wel veelbelovend is, is het belasten van gebruik (in plaats van bezit). Hiervoor zijn een aantal zaken nodig:

  • Een systeem dat betrouwbaar de kilometers meet;
  • Een regering die een eerlijke autobelasting in wil voeren;
  • Een zakelijke rijder die erop vertrouwt dat zijn gegevens op de juiste manier worden gebruikt;

De bijtelling was ooit zo’n oplossing, maar is dat vandaag de dag niet meer.

De bijtelling: van belasting van privégebruik naar milieumaatregel

De bijtelling is van oorsprong een belasting die bedoeld is om privégebruik van een zakelijke auto te belasten. Door de jaren heen is de bijtelling echter flink veranderd. Eerst werden de staffels ingeruild voor de 500-kilometergrens. Het maakte daardoor niet meer uit hoeveel privékilometers je reed, behalve of het er meer of minder dan 500 waren.

Daarnaast werd de bijtelling gepromoveerd tot milieumaatregel. Een hogere CO²-uitstoot van je zakelijke auto stond nu gelijk aan een hogere bijtelling. Vandaag de dag zijn er nog maar twee categorieën CO²-uitstoot over en het lijkt het niet de vraag óf, maar wanneer we alleen nog maar elektrisch rijden. Helaas neemt de filedruk in Nederland ook nog steeds toe. Het wordt dus tijd om te kijken naar andere manieren om de bijtelling toe te passen. Tip: bespaar tijd en moeite door onze bijtellingcalculator te gebruiken voor een nauwkeurige netto bijtelling berekening 2024.

De bijtelling: terug naar het oorspronkelijke doel

Met de technische mogelijkheden van nu is het geen enkel probleem om een systeem in te voeren dat nauwkeurig en betrouwbaar het aantal privé- en zakelijke kilometers van een zakelijke rijder registreert. Bovendien gaat dit niet ten koste van de privacy van de zakelijke rijder. Tot slot, minstens net zo belangrijk: er is geen gigantisch IT-project benodigd om dit in te voeren. De techniek is nu al beschikbaar en betaalbaar.

Met het toenemende politieke draagvlak voor het rekeningrijden of een kilometerheffing lijkt het een kwestie van tijd voordat een van deze belastingen worden ingevoerd. Hoe dit er exact uit zal zien is nog onduidelijk. Bij Accredis weten we wel dat het succes van zo’n maatregel valt of staat met vertrouwen: Vertrouwen in de privacy rondom uw gegevens. Vertrouwen van De Belastingdienst in de geldigheid van uw rittenregistratie/kilometerregistratie. En laten we niet vergeten: vertrouwen van de bevolking in een geslaagd IT-project van de overheid. Een project dat vandaag de dag kan worden gestart en niet eerst aan jarenlange investeringen (en vertragingen) onderhevig is.

Een gestaffelde bijtelling? Een gewogen kilometerheffing? Een slimme vorm van rekeningrijden? Of toch iets anders? De tijd zal het leren…

Vraag een offerte aan