De bijtelling: op weg naar een eerlijkere autobelasting voor zakelijke rijders

30-12-2018

Onlangs lanceerde VZR de petitie "Betalen naar gebruik" met als doel het kabinet aan te zetten tot het invoeren van een eerlijkere belasting op het privégebruik van de zakelijke auto. Het is een initiatief dat goed past in de trend dat steeds meer mensen en organisaties roepen om een eerlijke autobelasting. We leggen kort uit wat dit voor u betekent als zakelijke rijder en wat u ervan kunt verwachten.


Meer asfalt niet de oplossing, maar wat dan wel?

Onlangs schreven we al dat volgens het CPB meer asfalt in ieder geval niet de oplossing is. Evenmin kunnen meer rails en bussen de fileproblematiek oplossen. Een oplossing die wel veelbelovend is, is het belasten van gebruik (in plaats van bezit). Hiervoor zijn een aantal zaken nodig:

  • Een systeem dat betrouwbaar de kilometers meet;
  • Een regering die een eerlijke autobelasting in wil voeren;
  • Een zakelijke rijder die erop vertrouwt dat zijn gegevens op de juiste manier worden gebruikt;

De bijtelling was ooit zo'n oplossing, maar is dat vandaag de dag niet meer. 

De bijtelling: van belasting van privégebruik naar milieumaatregel.

De bijtelling is van oorsprong een belasting die bedoeld is om privégebruik van een zakelijke auto te belasten. Door de jaren heen is de bijtelling echter flink veranderd. Eerst werden de staffels ingeruild voor de 500-kilometergrens. Het maakte daardoor niet meer uit hoeveel privékilometers je reed, behalve of het er meer of minder dan 500 waren.

Daarnaast werd de bijtelling gepromoveerd tot milieumaatregel. Een hogere CO²-uitstoot van je zakelijke auto stond nu gelijk aan een hogere bijtelling. Vandaag de dag zijn er nog maar twee categorieën CO²-uitstoot over en het lijkt het niet de vraag óf, maar wanneer we alleen nog maar elektrisch rijden. Helaas neemt de filedruk in Nederland ook nog steeds toe. Het wordt dus tijd om te kijken naar andere manieren om de bijtelling toe te passen.

De bijtelling: terug naar het oorspronkelijke doel.

Met de technische mogelijkheden van nu is het geen enkel probleem om een systeem in te voeren dat nauwkeurig en betrouwbaar het aantal privé- en zakelijke kilometers van een zakelijke rijder registreert. Bovendien gaat dit niet ten koste van de privacy van de zakelijke rijder. Tot slot, minstens net zo belangrijk: er is geen gigantisch IT-project benodigd om dit in te voeren. De techniek is nu al beschikbaar en betaalbaar.

Met het toenemende politieke draagvlak voor het rekeningrijden of een kilometerheffing lijkt het een kwestie van tijd voordat een van deze belastingen worden ingevoerd. Hoe dit er exact uit zal zien is nog onduidelijk. Bij Accredis weten we wel dat het succes van zo'n maatregel valt of staat met vertrouwen: Vertrouwen in de privacy rondom uw gegevens. Vertrouwen van De Belastingdienst in de geldigheid van uw rittenregistratie. En laten we niet vergeten: vertrouwen van de bevolking in een geslaagd IT-project van de overheid. Een project dat vandaag de dag kan worden gestart en niet eerst aan jarenlange investeringen (en vertragingen) onderhevig is.

Een gestaffelde bijtelling? Een gewogen kilometerheffing? Een slimme vorm van rekeningrijden? Of toch iets anders? De tijd zal het leren...

Accredis Next Keurmerk RitregistratiesystemenBVLR Certified MemberCollege Bescherming PersoonsgegevensBelastingdienst over bijtellingEscrow regeling ritregistratie

ACCREDIS

Accredis zet zich sinds 2001 vol passie in om voor u de meest geavanceerde gps-oplossingen te bedenken en te implementeren. We zijn hierbij overtuigd van de bijdrage die we leveren aan de efficiëntie en veiligheid in het verkeer. 

Contact

Marssteden 72
7547 TD Enschede
  +31 53 434 11 21
  +31 53 434 56 63

Digitale Tachograaf

Automatisch uitlezen en track & trace van digitale tachografen.

Objectbewaking

GPS tracker, met beveiliging en draaiurenmeter.